Донор | Програма транскордонного співробітництва Угорщина-Словаччина-Румунія-Україна на 2014-2020 |
Роль у проекті | Основний виконавець |
Партнери | Торгово-промислова палата повіту Сату-Маре (Румунія), Кошицька регіональна організація туризму (Словаччина), Туристична організація ABA (Угорщина) та управління міжнародного співробітництва, євроінтеграції, туризму та інвестицій Івано-Франківської ОДА (Україна) |
Період виконання | 25 жовтня 2019 – 24 червня 2022 |
Територія діяльності | Івано-Франківська й Закарпатська області України та повіти Марамуреш і Сату-Маре Румунії, Кошицький і Пряшівський краї Словаччини, регіони Боршод-Абауй-Земплен та Саболч-Сатмар-Берег Угорщини |
Кожен з цільових прикордонних регіонів проекту багатий незвіданою спадщиною, серед якої недоторкані пейзажі та дивовижні люди. Проте, відповідаючи всім запитам сучасного відвідувача з культурною метою, різноманітні традиційні способи життя та культури праці місцевого населення Карпат зникають через наступ технічного прогресу та нехтування місцевими стейкхолдерами. Регіони стикаються з постійними труднощами у забезпеченні пристойних туристичних пропозицій та утвердження на нових ринках, в той час як власникам спадщини – місцевим громадам – бракує креативності, управлінських знань та зв’язків з туристичною індустрією. Ці території, не зважаючи на існування безлічі атракцій, все ще відносно невідомі як дестинації туристичної спадщини.
З огляду на це метою проекту є збільшення відвідуваності і створення нових можливостей щодо джерел доходу у прикордонних громадах шляхом розробки й популяризації унікального туристичного досвіду, побудованого навколо традиційних культур праці і способів життя в межах спільної для цільових регіонів дестинації Карпатської живої спадщини.
Командою проекту у співпраці з креативними провайдерами туристичних послуг і талановитими мешканцями цільових регіонів (носіями спадщини) розроблено 55 ринкових продуктів на основі активів нематеріальної живої спадщини (по 13 в Угорщині, Словаччині та Україні та 16 – в Румунії), надаючи різноманітні можливості для розвитку малих підприємств та місцевих громад, мотивуючи надалі використовувати традиційні практики, розвивати повагу до спадщини та сприяти її збереженню. Проект перетворив стиль життя й унікальні життєві історії окремих людей, хто вирізняється самобутньою пропозицією нематеріальної спадщини, у ядро повноцінних ринкових пропозицій – туристичних пакетів для турів вихідного дня. В рамках проекту партнери ідентифікували локальні осередки, сімейні підряди та окремих осіб, що займаються традиційним сільським господарством, виробництвом автентичної їжі та ремісництвом. Діяльність з підготовки пакетів значною мірою спиралася на результати маркетингового дослідження туристичних ринків, що допомогло підготувати бізнес-плани кожного з турів, спрогнозувати канали збуту та ринкові комунікації.
Надавачі послуг для новостворених продуктів та інші мешканці цільових регіонів були залучені проектом до спільноти під унікальним брендом Дестинації Карпатської живої спадщини Go52 Heritage Weekends (Go52). Для учасників мережі, включених до регіональних туристичних пакетів, партнери провели навчання в кожній з цільових країн. Кожен з турів був тестований туристичними агентами та операторами внутрішнього туризму, які дали високу оцінку продуктам. Вони висловили свої рекомендації та побажання щодо новоствореної пропозиції Go52 під час транскордонної онлайн-зустрічі.
Для того, щоб зробити більш впізнаваними нові можливості культурного туризму Go52, партнери розробили унікальний дизайн та виготовили ряд брендових атрибутів, в т. ч. уніформ, аксесуарів, сувенірів, демонстраційних стендів. З метою промоції туристичних продуктів створено промоційний тизер вікенд-турів, що привертає увагу потенційних споживачів до нових можливостей відпочинку, які пропонують малі підприємства і приватні підприємці, що працюють у секторі традиційного сільського господарства, крафтової їжі та ремесел у цільових регіонах проекту. Окрім того, партнери провели чотири експедиції для ентузіастів культурних подорожей тревел-блогерів та туристичних оглядачів у кожній цільовій країні. За підсумками турів вийшло понад 40 публікацій та 220 сторіз, що охопили понад 2,5 млн осіб. Проектом планувалося, що такий тур буде спільним для блогерів кожної з цільових країн, однак пандемія COVID-19 змусила коректувати задуми та адаптуватися до нових реалій. Тому, інфлюєнсери з різних країни ділитимуться враженнями про відвідані місця під час онлайн зустрічі в рамках фінальної міжнародної проектної події.
Для просування пакетів проект використав інноваційні технології проникнення на туристичний ринок: створено два електронні туристичні продукти – онлайн-музей традиційних культур праці і побуту Карпат та віртуальний гід (мобільний додаток) Карпатською живою спадщиною, також партнерами створені 20 інтерпретаційних документальних фільмів про життя людей – носіїв живої спадщини – пекарів, пастухів, сироварів, майстрів, гуралів, виноградарів та ін. Перший досвід знайомства з живими культурами праці близько 5000 відвідувачів отримало на Транскордонному фестивалі традиційних культур праці в Румунії, що відбувся 15-17 серпня 2021 року у містечку Негрешті Оаш повіту Сату-Маре Румунії.
Окремим досягненням проекту стала багата промоційна література та візуальна реклама, здатні захопити вибагливих потенційних відвідувачів унікальними історіями / образами простих людей, носіїв традиційних карпатських культур праці та викликати бажання відвідати її. Це зокрема, чотири види промоційних брошур-гідів «Go52-вікенди Карпатською живою спадщиною», підготовлені національними мовами проекту та англійською мовою, що описують по тринадцять пакетів турів живою спадщиною для кожної цільової країни. Багатомовне видання – спільний «Альбом живих історій» пропонує унікальні розповіді та ілюстрації про 23-х зберігачів живої спадщини з цільових країн. В країнах проекту встановлено 53 тематичні білборди на автошляхах та у центральних частинах мегаполісів з запрошенням відвідати тури Go52. Для просування цінностей та переваг об’єднання партнерів у спільноті Go52 видано також ліфлетів та постерів п’ятьма мовами.
Й на завершення проекту, задля спілкування й обміну досвідом учасників проекту команда проекту організувала Міжнародний онлайн-форум партнерів Go52, куди запросила усіх стейкхолдерів, зацікавлених у збереженні Карпатської живої спадщини, що відбудеться 21 липня 2022 р.
Транскордонна команда проекту продуктивно працювала впродовж 33 місяців його діяльності, активно комунікуючи в ході живих робочих зустрічей та регулярних онлайн засідань. Працівники та експерти проекту злагоджено і подекуди напружено працювали навіть у виняткових, фактично, форс-мажорних обставинах, коли в Україні, країні головного виконавця проекту, було оголошено військовий стан через брутальне вторгнення РФ, що спричинило активні військові дії та ворожі бомбардування. Ми намагалися і продовжуємо робити все, що від нас залежало, для збереження суверенітету України і, як наслідок, підтримки безпеки на всьому Європейському континенті.